Länge har ”sanningen” varit att så länge du kommer bland de tio första sökresultaten för de ord/begrepp som är viktiga för dig så har du bra förutsättningar att locka besökare. Men nu pekar forskningsresultat på att det är Topp-5 som gäller.

Jag är sen med detta, jag vet. Men för min egen del vill jag arkivera slutsatserna ur Microsofts undersökning av sökbeteende.

Resultatet är omdebatterat och man kan också fråga sig hur realistiskt det är är sikta på de första fem resultaten. Att åtminstone hamna på första resultatsidan (dvs bland de 10 främsta resultaten, vanligtvis) bör fortfarande vara ett delmål.

One comment

  1. Jag tror att det finns olika sätt att bedömma ”de som räknas” också – om det är att få trafik, eller att bli bedömd som ”säker” pga en hög placering, etc.

    När AOL-datat kom ut för några månader sedan kunde man, om jag inte missminner mig, se att mer än 80% av trafiken gick till plats #1. Som om ”det som räknas” är att få trafik, då kanske det är #1 som bör vara målet.

    När jag analyserar mitt eget sökbeteende och finner att jag inbillar mig att ”de som är överst har mest kredibilitet”, då sprids den (falska) känslan nog ganska jämnt över de fem första.

    Jag är glad att du använder ”delmål” som sista ord – jag anser att var företags slutmål måste vara plats #1.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.