Dörrsidor (”Doorways”) är ett sätt att skapa mer trafik till en sajt från sökmotorer. Det kan vara en effektiv metod för att ranka högst. Men det är också en ifrågasatt metod som riskerar att skapa förvirrade besökare. Och då är trafiken från sökmotorn inget värd.

Jag är småföretagare och som sådan behöver man ibland marknadsföra sig. Jag anlitar ett smidigt och billigt tryckeri på nätet men grejerna ska ju skickas ut också. Dags att kika på frankeringsmaskin alltså (för vem vill frankera 1.500 vykort för hand?).

”Kika på” betyder att söka på nätet. Sagt och gjort. Första träffen kommer från Pitney bowes och ser ut att handla om precis det jag är intresserad av. Men det är något skumt med sidan. Det finns ingen navigation. Inget annat innehåll än ganska taffliga reklamtexter där ordet ”frankering” återkommer hela tiden. Ordet finns i URLen, titeln, de båda rubrikerna och brödtexten.

Allt gjort enligt sökoptimeringens ABC. Budskapet avslutas sedan inte med en uppmaning att köpa eller kontakta en säljare. Nej, de vill jag ska gå till pitneybowes.se.

Du fattar vid det här laget att jag hamnade på en dörrsida. Dess enda syfte är att ranka högt på ett ord eller begrepp. Sidans jobb är gjort genom att ranka högt i Google och sedan leda mig till företagets riktiga sida. Där vill de sälja till mig.

En tveksam metod av flera skäl

Dörrsidor är en vanlig — hur vanlig vill jag låta vara osagt — tjänst från sökmotoroptimerare. Den är ifrågasatt och ett överutnyttjande kan utan tvekan leda till direkt bestraffning, det vill säga uteslutning ur sökmotorn.

Men även om vi bortser från den aspekten vill jag peka på ett än mer grundläggande problem: Det är dålig webbkommunikation.

Jag köpte ingen frankeringsmaskin. Jag slussades från en sida som vid en snabb anblick handlade om precis mitt intresse till en sida med ett helt produktutbud. Det ”löfte” den första träffen gav mig kunde företaget inte hålla. Mitt val var då enkelt. I stället för att börja navigera sajten vände jag tillbaka till Google och de följande träffarna.

Om det finns en lärdom i detta för dig som ansvarig för en sajt får du avgöra själv. Men ett tips skulle ju kunna vara att satsa på att dina besökare hittar rätt sida direkt…

En kommentar

  1. Som kund är det verkligen inte kul med dörrsidor. Användbarheten blir lidande och min goodwill gentemot företag ifråga sjunker avsevärt. Det ska mycket till (åtminstone för mig) för att jag ska fullfölja ett köp hos ett företag som använder sig av dörrsidor (om det inte är proffsigt gjort med länkar till fördjupad information eller kundvagn).
    Vi får hoppas att sökmotorerna blir bättre på att sålla ut dörrsidor så att deras marknadsvärde sjunker och de går en naturlig död till mötes…

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.