Ägnade en sen kvällstimme åt att kolla av mina RSS-prenumerationer. Upptäckte då nedanstående försök att skapa annonsintäkter, ett försök vars enda resultat var att jag snabbt klickade förbi alla nyheterna. Utan eftertanke. Läste dem inte ens.

När jag funderade på mitt eget agerande insåg jag att någonstans drog jag omedvetet slutsatsen att det var samma innehåll (vilket strider mot RSS natur och är en både ologisk och felaktig tanke).

annonser.gif

Slutsats? Ingen aning. Förmodligen har vi här två samverkande beteenden som accentueras i RSS-läsaren. För det första vår förmåga att filtrera bort annonser på nätet. För det andra vårt extremt snabba scannande, eller skumläsande, av webbsidor.

Tillsammans skulle dessa kunna indikera att traditionell annonsering — bannern — har en rejäl uppförsbacke som finansiär av RSS-publicerat innehåll. Speciellt som i fallet ovan där publicisten inte ens ger mig hela texten utan både vill ha mig till deras sajt och visa annonser för mig.

Vi har mycket att lära om marknadsföring i kanaler där läsaren kontrollerar sig egen konsumtion.

2 kommentarer

Kommentarer inaktiverade.