Om du är sådär lagom intresserad av webben har du vid det här laget hört talas om Second Life, SL. Är du lite mer intresserad kanske Entropia Universe har passerat din radar. Är du från Sydkorea — och mot förmodan läser detta — vet du precis vad Cyworld är. Men detta är ändå bara ett fåtal av alla de virtuella världar som nätet bjuder in till.

Vituella världar, tredimensionella miljöer, sociala mötesplatser… Det ligger nog mycket i betraktarens öga hur man betraktar dessa platser. Att det finns en dragningskraft är otvetydigt, i varje fall för enskilda. Riktigt vad exempelvis företag tjänar på att finns i SL återstår nog att se.

Uber Edition botar eventuell okunskap om hur landskapet med virtuella, sociala mötesplatser ser ut. Läs om du vill ha en ambitiös genomgång av ett 15-tal alternativ till SL. Grundkraven är enligt författaren dessa:

  • Riktiga pengar måste fritt flyta in och ut ur den virtuella miljön.
  • Användare måste kunna skapa unikt innehåll och behålla ägandet till det.
  • Världen måste vara beständig men användarna ska kunna ändra den.

Tack till Jaffe för tips. Notera också hur det på Habbo i Sverige har skapats över 2 miljoner virtuella figurer (76 miljoner i världen)

2 kommentarer

Kommentarer inaktiverade.