Man blir nästan nostalgisk. Kommer du ihåg den förlöjligade ”broschyrsajten”? Det invektiv vi kastade efter sajter vars enda innehåll var just en pdf av det senaste broschyrutskicket? Håll i dig. Den kommer tillbaka.

Nu är det inte så illa som det låter. Broschyrsajten var och är en dålig idé. Men i The Beauty of One Page Designs gör Fast Company en intressant iakttagelse:

…over the past year one page designs have been making a comeback and for a good reason.

With so much competition on the web it can be difficult to even get people to come to your site and when they do often times they might not get the message you are trying to tell them because it is locked behind 3 pages of links.

Men håll fingrarna ifrån pdf-utskriften. Den avgörande skillnaden är att nu handlar det om bra webb, inte bara elektronisk distribution av dokument. Och deras iakttagelse bygger egentligen på en slutsats jag och andra predikat länge.

The key to this type of design is being able to throw out most of the information that you would usually try to include on a site and simply get right to the point.

Grundtanken är alltså enkel. Gå rakt på sak. Koncentrera dig på det viktigaste för besökaren. På den sida de kommer till har du deras uppmärksamhet — vi måste inte alltid locka dem vidare utan kan berätta det vi vill direkt.

Sen vet vi alla att det finns miljontals sajter vars framgång bygger på just smart länkning men det ena utesluter inte det andra. Rätt kommunikation vid rätt tillfälle.