Ny intressant undersökning: Sökmotorer är det tredje viktigaste sättet att hitta leverantörer. De två viktigaste är leverantörens webbplats samt rekommendationer. Och båda dessa tar också ofta vägen via en sökmotor.
Jag håller då och då kurser i sökoptimering för redaktörer. En av de vanligaste invändningarna mot vikten av att rankas högt är ”vi säljer ju bara till andra företag”. Tanken är alltså att Google mest är en marknadsplats för de som riktar sig till slutkonsument.
Tanken är uppenbart fel och har varit det längre. Men det är alltid bra med statistik som visar hur det är.
Det vi ser är bland annat att allmänna sökmotorer, framförallt Google, är klart viktigast. Men ju närmare ett faktiskt inköp det kommer desto viktigare blir branschspecifika sökmotorer.
Luras inte av att staplarna blir 100 procent. Självklart kommer inte alla kunder från sökmotorer. Det finns som nämnt två viktigare vägar. Fast frågan är om inte de två snarast understryker vikten av att rankas högt i sökmotorer:
When you consider that another 27 percent of buyers will find a vendor’s site via a search engine, and that a recommendation from a colleague or other offline influence will generally lead a buyer to a search engine, the importance of cultivating a strong presence in relevant search results becomes even more clear to B2B vendors.
1 kommentar
Kommentarer är stängda.