Finansbranschen har tagit ledningen i kampen om att vara den mest bloggande stora branschen i Sverige (inte för att det är någon tävling, men ändå). Swedbank och Ikanobanken är de senaste tillskotten.

Efter föregångaren SBAB följde AMF Pension och denna månad har såväl Swedbank som Ikanobanken satt igång.

Det som är intresserad av företagsbloggar kan notera hur de gjort olika val. För det första har de olika ämnesfokus men det är ju naturligt givet de olika inriktningar på verksamheten företagen har.

En jämförelse: Integrerad? Flera bloggare? Kommentarer?

Två har valt att köra bloggen på sin egen webbplats (Ikanobanken, SBAB) medan två kör på separata domäner (AMF Pension, Swedbank). Båda alternativen har för- och nackdelar men generellt tycker jag att integration är bättre. Det ger en tydligare koppling mellan bloggens förhoppningsvis relationsbyggande effekter och webbplatsen/företaget i allmänhet.

Graden av personlig synlighet skiftar. AMF Pension och SBAB är väldigt tydliga med vem som skriver. De båda har också en ”huvudbloggare” medan såväl Ikanobanken som Swedbank är utpräglade gruppbloggar. Än så länge — de är ju nya så vi får väl se hur det går.

Att ha en huvudskribent eller flera likvärdiga skribenter kan nog kvitta. Det finns exempel på lyckosamma företagsbloggar av båda sorterna. Däremot ska värdet av att lära känna personerna inte underskattas, så gruppbloggarna behöver i takt med tiden mejsla ut en karaktär för var och en av individerna.

Kommentarer då?

Swedbank tillåter kommentarer men man måste logga in. Ikanobanken har inga kommentarmöjligheter alls vilket AMF Pension har. Till och med omodererade om jag förstår deras beskrivning rätt. SBAB inte bara tillåter kommentarer utan brukar faktiskt få ganska många.

Det räckte med en föregångare

Om vi bortser ser från konsult- och mediebranscher kan jag inte komma på någon annan svensk bransch där flera av de stora, ledande aktörerna gett sig i kast med en företagsblogg.

(Jag är medveten om att det är ganska stor skillnad på räntor och pensioner, men jag målar med den breda penseln här.)

Varför finansbranschen? Jag tror inte att svaret handlar om verksamheten i sig. Tvärtom, snarare. Finansiell information omgärdas ju av regler som många andra branscher slipper. Därmed inte sagt att bloggarna är just ”finansiell information” men de har onekligen uppstått i en miljö som är van vid mer styrning och kontroll av budskap än många andra kommersiella miljöer.

Svaret är säkert enkelt. SBAB var tidiga, lyckades väl och visade att det gick. De fick också mycket positiv uppmärksamhet. De visade, kan man säga, vägen.

…och nästa steg är politiska kommentarer?

När jag ändå pratar om företagsbloggar kan jag inte låta bli att nämna Google Public Policy Blog. Den ger Googles syn på ”government, policy and politics”. Om någon trodde att bloggar bara var för lite halvseriösa, kul grejer kan den ju läsa nedanstående programförklaring:

We hope this blog will serve as a resource for policymakers around the world — including legislators, ministers, governors, city councilmembers, regulators, and the staffers who support them — who are trying to enact sound government policies to foster free expression, promote economic growth, expand access to information, enable innovation, and protect consumers.

Disclaimer: Jag har haft nöjet att få berätta för Ikanobankens bloggare om den värld de (då) skulle ge sig ut i. Jag önskar dem särskilt mycket lycka till.

One comment

Kommentarer inaktiverade.