Om vi hade en omröstning på världens alla intranät kring det vanligaste problemet anställda möter är jag övertygad om att ”sökmotorn suger” skulle få flest röster. John Ferrara går igenom uppgiften du har framför dig för att förbättra sökfunktionen internt.

Hans slutsats skulle i artikeln Strategies for Improving Enterprise Search är faktiskt en lika bra startpunkt:

”…a product’s out-of-the-box functionality must not be seen as the end, but as just the beginning.”

De dimensioner som påverkar upplevelsen och effektiviteten är allt från sökmotorns grundläggande funktion till hur resultaten presenteras. Vilka dimensioner har du koll på? Har någon alls koll på de andra?

2 kommentarer

  1. Hej!
    Vet du om det finns någon tillgänglig forskning/undersökning kring sökbeteende på webbplatser. Hur stor andel av internetanvändarna går direkt på sökfunktionen när de letar information på en webbplats? Hur är relationen mellan andelen som använder sökruta, A-Ö, sajtkarta samt de som använder informationsstrukturen?

    Gilla

  2. Det är en vanlig fråga och jag har sett en del olika siffror. Jag tror att vi kan räkna med att det varierar kraftigt mellan olika webbplatser.

    På en webbplats var andelen som började med sökfunktionen kring 10%. Resten valde navigationen. Efter hand gav en del upp och tog till sök som ”nödutgång” men andelen som sökte gick aldrig över 20%. Men det var just den webbplatsen och just deras besökare.

    En fråga som jag kommit att ställa mig allt oftare är denna: Är det ens viktigt att veta hur många som navigerar resp söker?

    Vi vet att båda metoderna behövs och används. Alltså måste vi göra båda vägarna så bra vi kan, och den exakta relationen mellan hur de används är då egentligen irrelevant.

    (A-Ö och sajtkartor har jag inte sett siffror på. Min känsla är att A-Ö funkar i väldigt specifika sammanhang, som blankettarkiv, men att det är marginella företeelser jfr med ämnesindelad navigation och sök.)

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.