Har varit bortrest en vecka och det fanns en tid när det var lätt att komma ifatt. Jag bara bläddrade högen av Sydsvenskan så var det klart. Nu krävs det en mer kamikaze-aktig attityd. Jag läser ingenting och räknar kallt med att om något verkligt viktigt hänt så lär det dyka upp igen.

”Ingenting” var kanske till att ta i. Jag har sneglat på mina viktigaste prenumerationer och konstaterar t.ex. att Googles OpenSocial är något att gräva djupare i. Här kan dölja sig en utveckling som förändrar om inte världen i stort så i vart fall den sociala medievärlden i vissa avseenden.

Sen har det ju kommit en ny rapport om Bloggsverige. Vet inte, men jag har svårt att bli upphetsad över de här utpräglat kvantitativa sätten att mäta bloggar. Vem länkas mest, vem kommenteras mest etc.

Jag skulle vilja se ett försök att visa vilka idéer som har fått störst spridning, vilka diskussioner som skapat förändrade affärs- och beteendemönster och så vidare. Det vore godis på riktigt.

Nåväl, dags att lämna det som hänt bakom mig. Tittar framåt och upptäcker att om några dagar hålls en dygnslång, global och gratis konferens — A Brand You World. Massor av talare som under en timme var håller i ett teleseminarium. Kul idé men lite smalt fokus (”personal branding”). Med ett viktigare ämne hade konferensformatet varit spännande att kolla på.