”Bättre sök” är ett av de vanligaste önskemålen för intranät. Många företag jag arbetar med håller just nu också på att byta ut den ofta usla sökmotor som följer med de stora publiceringssystemen. Men hur gör mästersökarna själv på Googles intranät? Ta en tjuvtitt.

Googles intranätDet är Google Blogoscoped som samlat information om Googles intranät, uppenbarligen kallat Moma.

De beskriver flera dimensioner av det.

Exempelvis har anställda möjlighet att inkludera innehåll på en personlig version av Moma.

Mest intressant, tycker jag, är hur sökfunktionen verkar fungera. De bryter mot sin egen praxis på webben där enkelhet ju är mantrat.

Resultatsidan är snarast ett smörgåsbord med resultat från flera olika kategorier. Resultaten kan segmenteras och trattas ned. De blandar indexerat innehåll, kontaktdata, bokmärken och encyklopedisk information.

Det är spännande. De har ju också en målgrupp som kan antas vara ganska avancerade användare, milt sagt, så vi ska nog inte dra allt för definitiva lärdomar. Men ändå… inspirerande.

Och så en disclaimer: Jag har inte sett Googles intranät. Google Blogoscoped har inte med företaget Google att göra. De verkar seriösa men huruvida varenda detalj är korrekt vet jag inte.

One comment

Kommentarer inaktiverade.