Öppenhet (eller transparens) är ett av den sociala webbens främsta kännetecken. Det bör åtminstone vara det. Men det är inte alltid teorin är så lätt att genomföra, och det är varken konstigt eller oväntat.

Malmökollegan Björn på Good Old tog sig för att bli den mest öppna och delande vd:n. En bit in på resan noterar han svårigheterna.

Most of the time being transparent is easy as you are only communicating the boring everyday life. But as soon as you actually get to the juicy stuff – well, that’s when you need to start thinking. What will my company gain from sharing this information? When I do, I often find that it ends up on the minus side after all. I wish it didn’t.

Du ska inte vara så hård mot dig själv, Björn. Och ingen som anar fördelarna med att vara öppen ska bli nedslagen av dina erfarenheter. Jag tror att det bara handlar om fel referenspunkt.

Om vi jämför med en teori — utopi — om total öppenhet så lär vi bli nedslagna bortom uppgivenhetens gräns. Men varför skulle vi utgå från utopin? Jämför med hur en vd eller konsult brukar förhålla sig till att berätta om sin verksamhet. Jämför med verkligheten.

Då ser vi att också små steg är högst påtagliga steg.

One comment

  1. Tack för uppmuntran! Och du har helt rätt så klart – det är (ganska) lätt att vara öppnare än de flesta och väljer man rätt punkter får man mycket ut av det direkt. Jag hade bara hoppats att det skulle gå att göra ännu mer, ännu tidigare. Men det kanske kommer längre fram.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.