Det är stora kulturella skillnader mellan hur vi betraktar webben. Där vissa länder knappt har några skeptiska, misstänksamma grupper är detta en kategori som i andra länder utgör en tredjedel av alla surfare. Underskatta inte betydelsen av skillnaden för internationella webbplatser och intranät.

Human Factors resonerar kring en undersökning om olika psykografiska typer. Hur förhåller vi oss till köperbjudanden eller information? är frågan. De delar in oss i (grovt uttryckt) grupperna öppensinnade, reserverade och skeptiker.

psykografiskatyper.jpg

Typerna i sig är inte förvånande. De är en spegling av mänskligt beteende i största allmänhet. Nej, det intressanta är skillnaderna mellan olika länder. USA har exempelvis bara 6 procent skeptiker medan Frankrike har 30 procent skeptiker. Tyskland ligger betydligt närmare USA än Frankrike.

Tyvärr är inte Sverige med. Samtidigt är inte siffrorna i sig särskilt användbara — det som påverkar oss som webbansvariga är principen.

Som vanligt förs ju dessa diskussioner i termer av e-handel. Men där har det säljande företaget alltid bra data som visar hur besökarna fördelar sig på olika marknader. Förhållandet titta/köpa är ett tydligt mått i sammanhanget.

På intranät, däremot, famlar vi i blindo.

Vi sitter kanske i Skandinavien (som jag tror liknar USA) och skapar intranätstrategi, -innehåll och -tjänster för hela världen. Det som för oss är en positiv vidareutveckling, något som vi tacksamt börjar använda direkt, kan mötas av misstänksamhet i andra länder.

Vi ska inte sluta utveckla intranäten, förstås. Vi ska heller inte glömma att en intern företagsmiljö har ett slags grundförtroende. Men där det naturliga i vår del av världen är att berätta ”så gör du, kom igång nu, du kan äntligen sluta använda det tidsödande gamla sättet” måste vi kanske i andra länder säga ”det fungerar på riktigt, du får en bekräftelse, är du osäker leder vi dig rätt”.