Allt fler sajter tycks få Googles utökade presentation, det som brukar kallas sitelinks eller search snippets.
Denna sajt är en av dem som nyligen fått mer utrymme i Google. Internetbrus rapporterar samma sak och jag har noterat att utvecklingen gäller också exempelvis Beta Alfa (exempel) och Uppkopplat (exempel).
Det finns en viss förutsägbarhet i presentationen men inga garantier. Teoretiskt skulle alltså exempelsökningarna ovan kunna resultera i helt vanliga resultat. Men det är otvetydigt så att fler sajter — och mindre sajter — numera omfattas av sitelinks.
Tidigare har detta varit koncentrerat till sökningar efter stora sajter, som Aftonbladet.
Är det då viktigt? Jag har inget definitivt svar, även om statistiken lär visa en del. Sitelinks dyker i huvudsak (uteslutande?) upp vid en namnsökning, det vill säga en sökning på det webbplatsen kallas. Som ”Webbrådgivaren Fredrik Wackå” eller ”Internetbrus”. Jag har inte sett dem vid detaljerade sökningar som skulle leda direkt in på en viss sida.
De som söker specifikt efter namnet är ju högst troligt på väg, mycket medvetet, mot just den webbplatsen. Alltså kan man tänka sig att Sitelinks inte skapar särskilt mycket ny trafik. De hade ju klickat ändå. Kanske kommer de lättare rätt nu, vi får se.
Intressant är det i varje fall. På gott och ont är alla förändringar av hur Google leder oss/presenterar oss viktiga för den som har något att säga på webben.
1 kommentar
Kommentarer är stängda.