Länkröta vill ingen ha. Men ibland måste vi faktiskt flytta sidor och ibland flyttar enskilda publicister sidor utan att berätta för exempelvis den centrala webbredaktionen. Här tre tips för vad du kan göra åt oredan.

Search Engine Guide beskriver tre olika förhållningssätt, eller snarare tre parallella spår för dig att arbeta längs.

Det första du måste göra är givetvis att hitta brutna länkar. Mejlande besökare är en källa till information om detta men försök automatisera arbetet. Det finns verktyg som surfar igenom din sajt åt dig och rapporterar eventuella återvändsgränder.

Andra steget är att omdirigera länken. Kom ihåg att en flyttad sida kan vara ett problem för fler än dig. Någon kan ju ha länkat till den flyttade sidan från en helt annan webbplats — att du då skapar ordning i ditt kaos hjälper inte.

En permanent omdirigering är nödvändig (en så kallad 301 redirect). Prata med IT-avdelningen för detta ska en vanlig webbredaktör inte behöva klara själv.

Samtidigt måste du nog inse att du aldrig kommer att lösa 100 procent av alla ”Page not found”. I varje fall inte direkt. Därför måste du ha en felsida (404-sida) som hjälper besökaren vidare när hon fastnat i din röta.

2 kommentarer

Kommentarer inaktiverade.