Landets tre största städer har lanserat nya eller utvecklade webbplatser under våren, noterar 24-timmarsbloggen. Och storleksordning visar sig vara lika med kvalitetsordning.

Fast du får förstås bedöma själv. 24-timmarsbloggen menar i varje fall att Stockholms (stora) omgörning har gett bäst resultat. Göteborg har engagerat sig mycket i det grundläggande webbarbetet som struktur och strategi, och lyckats ok.

Malmö däremot…

Malmo.se känns slapp, halvhjärtad och sorgligt nog i sitt formspråk ungefär lika fräsch som den version av Orebro.se jag själv levererade som konsult 2001. Det har hänt en del sedan dess.

Lokalpatrioten i mig vill protestera och kalla Patrik Hamberg på 24-timmarsbloggen för ännu en översittande 08 eller nåt 🙂

Men det går inte. Visserligen har sidan blivit mindre rörig, vilket var djupt efterlängtat. Visserligen finns det en del lovande utvecklingsplaner som den med e-petitioner. Det räcker bara inte.

Informationen är fortfarande för grund på många ställen. Det finns inte tillräckliga ansatser för att skapa ett bra verktyg för kommunal självservice. Och sen formgivningen…? Har Malmö stad bytt profil och börjar med webben? Det känns åtminstone inte som den organisation jag möter i annan kommunikation.

6 kommentarer

  1. Hejsan!

    Vi får tacka för uppmärksamheten i Göteborg. Det har, som Fredrik beskriver i huvudsak handlat om en första samordning där vi lagt grunden och skaffat en plattform som håller att bygga vidare på i framtiden.

    Ett par saker är vi rätt stolta över, kolla gärna dem nogrannare. Dels har vi en egen google, som inte bara indexerar goteborg.se, utan också innehållet på regional och statlig nivå. (inte hela siterna men bättre smalat än någon annan tjäsnt, såvitt jag vet. När medborgaren söker efter något ska de direkt nå den informtionen, oavsett vem som är tjänste/serviceleverantör. Detta eftersom många medborgare inte kan hålla isär vem som gör vad inom områden som till exempel sjukvvård. Det hjälper vi dem med.
    Testa att söka på tex förskola! http://www.goteborg.se

    Det andra är vår serviceguide, som innehåller all offentligt finansierad service, inte bara de som drivs i ren kommunal regi. Här kan man enkelt söka fram alla förskolor som drivs som föräldrakoperativ, alla vårdhem i kommunal regi eller något anant man är intresserad av. http://www.goteborg.se/wps/portal/ServiceGuide

    Det tredje som jag tror vi är rätt ensamma om, är våra virtuella redaktioner. Varje kategori har en egen redaktion, totalt 14 stycken. Dessa är sammansatt av medarbetare från de delar av staden som arbetar med de processer som beskrivs. Vår chefsredaktör har i huvudsak uppdrag att hålla samman helheten, inte att producera innehållet. Resultat? Ett gemensamt och tydligtgjort ansvar. Det sista har rent ansvarsmässigt och organisatioriskt vart det knepigaste. Kolal gärna draginingen som vi gjorde på Vervas nätverksträff i våras: http://www.verva.se/upload/verksamhetsstod/erfarenhetsutbyte/natverket-24-timmarswebben/ny-version-goteborg-se-080421.pdf

    Sist, URLerna. Ja de är långa. Jag vet faktiskt inte om det fionns någon teknisk lösning på det i den plattform vi valt, IBMs webbspere portal. Men en sak som jag inte vet/förstår (upplys mig gärna) är varför det är problem med långa urler, i någon annan mening än de estetiska?

    Vänlig hälsning
    Lars Samuelsson
    Huvudredaktör goteborg.se

    Gilla

  2. Tack för detta, Lars. Ska utan tvekan kika vidare på det du berättar om.

    Ang URLer: Kristofer har egentligen redan belyst problemet ni har – för det har ni verkligen – i sin kommentar ovan. Det ena drabbar mest er själv men det andra drabbar de som använder webbplatsen.

    1. Sökmotorer: URLen och de begrepp som ingår där påverkar positivt er rankning och dessutom blir det enklare för t.ex. Google att förstå er sajt och hur den är strukturerad om URL-strukturen ger några ledtrådar.

    2. Människor: Genom URLen kan besökaren dels skaffa sig ett mått av orientering (var är jag?), dels ”gå bakåt” genom att se kategorierna/sidorna ovanför den aktuella sidan (vart ska jag?). Argumentet mot detta skulle vara att ni har så bra navigering att detta inte är nödvändigt. Men så bra navigering har ingen, tyvärr. Inte ni heller och där tar ni bort en möjlighet att använda er sajt.

    Med tanke på hur stort arbete ni genomfört är det konstigt att era tekniska konsulter inte lagt fram detta perspektiv för er. Man handlar helt enkelt inte upp ett CMS i dag utan att ha ”search friendly URLs”, ”URLer i klartext” eller motsvarande skrivning som krav.

    Nåväl, ni kommer säkert att få ordning på detta också. Kul att du tittade in och gav intressanta tips!

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.