Så ska (brittisk) offentlig sektor umgås på nätet

Jag önskar att detta vore Sverige. Den brittiska motsvarigheten till Statsrådsberedningen ger fem tydliga och bra råd om hur statstjänstemän ska agera när de deltar i sociala forum på webben.

Guardian berättar (via) om råden som Cabinet Office publicerade i förra veckan (”Principles for participation online”):

  1. Be credible
    Be accurate, fair, thorough and transparent.
  2. Be consistent
    Encourage constructive criticism and deliberation. Be cordial, honest and professional at all times.
  3. Be responsive
    When you gain insight, share it where appropriate.
  4. Be integrated
    Wherever possible, align online participation with other offline communications.
  5. Be a civil servant
    Remember that you are an ambassador for your organisation. Wherever possible, disclose your position as a representative of your department or agency.

Den som vill kan säkert göra sig lustig över råden. Den som vill kan säkert känna en svag doft av ”command and control” över dem.

Därför är det extra intressant att läsa vad den ansvarige ministern Tom Watson skriver själv i ett forum om det långsiktiga arbetet och syftet.

Our next challenge for the power of information taskforce is to develop more detailed guidelines to encourage civil servants to take the first steps to engage with online social networks.

Sverige är inte stenåldern. Jag har tidigare (1, 2) skrivit om just statstjänstemän i Sverige som engagerar sig online. Ändå är det en viktig skillnad på att det bara händer jämfört med att ministrar vill uppmuntra det att hända mer.

%d bloggare gillar detta: