Google drar igång en ”länkvecka”. Under några dagar ska de gå igenom länkens betydelse för bra webb, och därmed underförstått bra sökoptimering.

Själv njuter jag bara av att länkens betydelse manifesteras på detta sätt (och alla andra sätt man kan komma på). Jag möter ju många, många webbredaktörer och principen att länka har drabbats av en slags paradox.

Länken är så grundläggande och naturlig att vi missar att arbeta med den strategiskt till nytta för våra läsare. Länken är osynlig som värdeskapare.

Extra guldstjärna till Google för att de faktiskt inte ens börjar med den länktyp som flest har en strategisk syn på, det vill säga inkommande länkar. Deras kortvecka börjar med interna länkar och utgående länkar. Om de sistnämnda skriver Google följande:

Outbound links allow us to surf the web — they’re a big reason why the web is so exciting and collaborative. Without outbound links, your site can seem isolated from the community because each page becomes ”brochure-ware.”

Tänk så mycket en kommersiell webbplats har att tjäna på att följa bara det lilla rådet.
Var ingen broschyr. Var en webbplats.