En mikroblogg kan vara ett av de enklaste sätten för företag att engagera sig på nätet. Men även om det är enkelt finns det fällor att ramla i.

Niall Cook diskuterar vad han kallar en ”corporate Twitter”-närvaro. Redan hans inledande definition ställer en intressant fråga: är det du som medarbetare som ska finnas där eller ska det vara företaget/varumärket?

Precis som Niall skulle jag i 9 fall av 10 rekommendera en kund att representeras av en riktig person. En medarbetare som engagerar sig personligen men i kraft av, och med tanke på, sitt jobb.

Samtidigt är det inte alltid möjligt. Kanske ingen vill, kanske det finns en tanke om att etablera relationer mellan varumärket och kunderna.

Så vad ska man då göra när beslutet är att börja mikroblogga i företagets namn?

Ja, det första du ska göra är att fundera på var du ska skapa en plats för företaget. För Niall — likt en majoritet människor utanför Skandinavien — är Twitter det självklara valet. Är det en svensk krets av människor du vill nå är Jaiku antagligen bättre.

Med det valet gjort är hans tips bra för dig också.

  1. Lyssna. Ta reda på om ditt företag redan diskuteras. Tyvärr finns det inte alls lika många verktyg för Jaiku som för Twitter men en specificerad Google-sökning får duga.
  2. Tillför något. Ska du skapa ett nytt sätt att publicera pressmeddelanden kan du strunta i det. Gör det till en unik kanal som tillför värde. Var intressant, helt enkelt.
  3. Följ bara de som nämner eller följer dig. Igen är detta ett råd som kommer ur Twitter-världen, där det finns människor (eller spammaskiner?) som väljer att följa allt och alla. Jaiku är fortfarande mindre och mer intimt. Följer du #2 behöver du inte vara rädd för att bli misstänksamt betraktad.
  4. Svara. En avgörande punkt — engagera dig i diskussionen. Kommentera relevant på andras uppdateringar och var snabb med att återkomma när du får en kommentar på det du skrivit. Att kunna göra detta enkelt och intuitivt är det kanske främsta argumentet för Jaiku (Twitter är krångligt att ha ett utbyte via).
  5. (Var öppen med dina svar. Ett viktigt tips om du väljer Twitter, där du kan välja på öppna svar eller stängda direktmeddelanden till andra. På Jaiku är konversationen per definition öppen).