Google har lanserat Latitude, en tjänst för att se var dina vänner är. Geografisk information och positionering är hett så självklart finns Google med i matchen. Men okomplicerat är det inte.

När Google presenterar tjänsten är det med argument som nog kan tilltala oss alla.

So now you can do things like see if your spouse is stuck in traffic on the way home from work, notice that a buddy is in town for the weekend, or take comfort in knowing that a loved one’s flight landed safely, despite bad weather.

De är heller inte omedvetna om de integritetsfrågor som tjänster som denna väcker.

Everything about Latitude is opt-in. You not only control exactly who gets to see your location, but you also decide the location that they see.

Samtidigt – om du använder tjänsten är det rimligen en aktör som hela tiden vet var du är: Google.

RWW kommenterar vad det betyder att vi kan välja att lägga ännu mer information om oss själva i knät på Google.

…it’s also a leap of faith as a user, entrusting Google with yet another piece of data that helps them figure out the puzzle of understanding you – and how and where you’re likely to perform actions that put money in Google’s pocket.

Jag tror på både marknadsekonomi och kapitalism så jag har inga ideologiska problem med den sista delen ovan. Klart folk ska tjäna pengar. Men det betyder inte att jag ska hjälpa dem genom att bjuda på gratis data om mig själv. Dessutom vidhåller jag en gammal käpphäst — Google vet för mycket om mig, om de flesta av oss.

Kanske jag kan tänka mig att bjuda på lite personlig geodata. Fast helst inte till Google.

En kommentar

  1. Pingback: Jeroen Wolfers

Kommentarer inaktiverade.