När intranätet i Botkyrka kommun går ner kostar det kommunen mellan 55.000 och 110.000 kronor i timmen. Det är en av de mest konkreta beräkningar jag sett av ett intranäts verksamhetskritiska värde.
Tyvärr för Botkyrka har de anledning att beräkna vad ett trilskande intranät kostar. Med en ”föråldrad plattform” dyker både webb och intranät allt för ofta — till den grad att problemen blivit en politiskt prioriterad fråga i kommunen, enligt SR.
Det var måndagen den 12 januari i år som Botkyrka kommuns intranät gick ner. Många medarbetare i kommunen kunde inte jobba på hela förmiddagen när systemet låg nere.
Enligt kommunens egen uppskattning kostar ett sådant här stopp mellan 55 000 och 110 000 kronor per timme beroende på vilken tid på dygnet som avbrottet uppstår.
Utan att ha pratat med kommunen är det naturligtvis svårt att avgöra exakt vad de menar med ”intranät”. Rimligen handlar det om en plattform med integrerade eller länkade verksamhetssystem som tillsammans med intranätets övriga resurser är nödvändiga för att arbetet ska kunna ske.
Hur Botkyrka löser sina problem vet jag inte. Men det är en mycket nyttig illustration av vad intranäten blivit idag.
Timmar försvinner utan att hela systemet kraschar
Kom ihåg att ett intranät inte är svart eller vitt. Det är inte antingen ”nere” (och inget fungerar) eller ”uppe” (och allt fungerar). Otydlig informationsarkitektur, dåligt anpassad information, illa testad funktionalitet, onödiga processteg… Allt detta kostar timmar och ger samma typ av ekonomiska effekter.
Men det sker i det tysta. Det sker utspritt på många människor och deras frekventa samspel med intranätet.
Att intranätet håller sig levande är det bara att fixa. Resten är intranätansvarigas och redaktörers verkligt avgörande arbete — ett arbete som är värt många sköna tusenlappar.
Och kan du, som Botkyrka, beräkna vad ett totalstopp kostar kan du beräkna vad för många klick kostar, vad onödiga telefonsamtal kostar, vad några minuters återkommande sökningar efter rätt dokument kostar…