Efter helgarbete från IT-avdelningen kom Silkeborg kommuns medarbetare i måndags tillbaka till jobbet och upptäckte att intranätet var borta. Det är raderat och går inte att återställa.

Chefen för IT-staben i den den danska kommunen har sedan dess fått förklara för många kommunanställda hur det överhuvudtaget är möjligt att det inte finns backup på intranätet. Det borde självklart inte kunna hända. Men hänt har det.

Nu arbetar kommunen för att så snabbt som möjligt få upp ett ”spartanskt” intranät.

…kommunen kan indsamle størstedelen af de tabte data, da det eksempelvis drejer sig om vejledninger til kommunens økonomisystem, politikker og generel information, der ligger spredt for alle vinde på de kommunale kontorer.

På den kommunala webbplatsen meddelar kommundirektören Jann Hansen att de nu prioriterar att få upp det viktigaste först.

I første omgang bliver der arbejdet på indenfor en lille uge at få etableret en meget simpel og foreløbig version af intranettet. Denne version vil indledningsvis blive brugt som midlertidig kommunikationskanal. Der vil løbende blive arbejdet på, at den kommer til at indeholde flere og flere af de funktioner, som medarbejderne og arbejdspladserne har mest brug for i hverdagen.

Plötsligt drabbas jag av en insikt. Kanske Silkeborgs IT-tekniker har vetat precis vad de gjorde? För det Hansen beskriver är ingen dum tanke. Det är i själva verket den riktning som många stora intranät tar. Bort med information som ingen egentligen behöver. Fokus på det som skapar störst nytta för medarbetarna.

Lite radikal lösning, dock…

6 kommentarer

  1. Jeg forstår ikke hvorfor de overhovedet har noget intranet. Prøv at se citat fra artiklen af Jann Hansen, ordførende direktør i Silkeborg Kommune:
    ”Men det vigtigste for os er, at det ikke på nogen måde påvirker vores udadvendte arbejde, herunder at borgerne får den samme gode service”

    Hvis intranet ikke påvirker service på nogen måde, så spar da de penge…..

    Janus

    Gilla

  2. 🙂
    Bra poäng, Janus. Uppenbart har det interna arbetet inget med det externa att göra. Jag börjar allt mer tro på att det var en radikal lösning på ett intranät ingen ville ha…

    Gilla

  3. Heheheeee! Hysteriskt roligt att läsa och något som ger kalla kårar samtidigt. Om man är intranätansvarig (som jag) är blotta tanken på att allt oåterkalleligen skulle försvinna så grym att man nästan inte vågar sätta sig in i deras tanke när de ser… att… att… att ALLT ÄR BORTA!!!!

    (Eget kom-i-håg: Att göra kl 08.00 i morgon: Kolla med driften att automatbackup-funktionen funkar!)

    Jag har själv lyckats kasta hela intranätet en gång 2003. Publicera-knappen satt intill raderaknappen i vårt gamla verktyg. Radera gjordes utan föregående dialogruta för om man var riktigt, riktigt säker på att man ville göra något så dumt. Den gången fanns backup, tack och lov. Nu har vi bytt verktyg.

    Gilla

  4. Jag håller med Jesper – jag både ryser och firar!

    Hmmm… jag behöver väcka cheferna och få dem att prioritera mitt intranätprojekt… är lite sugen på att köra en ”hoppsan” jag med – jäklar vilken skjuts projektet skulle få!

    Gilla

  5. Ett bra tips i alla projekt är att som en del av det avslutande testarbetet även öva med IT-avdelningen på backup och återställning. Jag har varit med flera gånger om att man ”tar backup” men inte har en aning om hur man återställer webbplatsen med den. Genom att öva kan man direkt hitta saker som missats (som t.ex. att man bara återställde databasen och inte de uppladdade filerna, osv). Genom att tidigt ha övat på detta går det smärtfritt den dag någon lyckats radera hela klabbet.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.