Samarbetsinitiativ på intranät krachar för ofta. De förtjänar att behandlas med samma allvar och engagemang som alla andra affärsinitiativ. Det menar PebbleRoad som skapat 7 enkla regler för hur samarbetsprojekt får rätt struktur.

Egentligen är reglerna ganska enkla. De handlar om att koppla samarbetslösningen till affärs- eller verksamhetsmål, se till att det finns rätt kompetens, säkerställa en god support och att utvärdera.

Grunderna, alltså. Men i tider då önskemål som ”Vi vill dela grejer och jobba ihop via intranätet” är vanliga och svaret ofta blir ”Lugnt, SharePoint har sånt inbyggt” kan det vara värt att komma ihåg.

Samarbete, kollaboration, Enterprise 2.0… kalla det vad du vill. Behovet av fungerande processer är lika stort som alltid, kanske till och med större.

There will be many collaboration spaces created and managing it will require dedicated support. The intranet team can double as the collaboration team if they have the necessary skills to successfully manage the setup. This includes managing the process, providing support, offering training and even marketing the setup across the organisation.

One comment

Kommentarer inaktiverade.