Att hitta en kollega – utvecklingen av den gamla telefonlistan – är en central uppgift på alla intranät. Men kraven höjs. Allt oftare hör jag frågan ”Varför kan det inte funka som Facebook?” inom organisationer.

Att enkelt hitta information om sina kollegor är det närmaste en generell ”killer application” vi kommer för intranät. Jag har gjort behovsanalyser hos allt från små idédrivna organisationer till multinationella storföretag med 100.000+ anställda. Resultaten är likartade.

Att hitta en kollega rankas alltid högt av medarbetarna. Uppgiften är alltid topp 5, inte sällan placeras den allra överst. Säkert känner du igen detta från din arbetsplats och slutsatsen stöds av varenda intranätundersökning jag sett.

Det är inget nytt behov. Med en enkel telefonlista i en FileMaker-databas lyckades jag redan 1998 få mina kollegor att omfamna webb och intranät när jag var webbredaktör på en högskola. Fast den skulle nog inte räckt långt idag. Med insikten om vad en personlig profilsida verkligen kan vara (tänk Facebook) ökar kraven också på intranätet.

Utvecklingen har också gått snabbt. Några exempel från DorjeM visar vad en verkligt driven – men inte överdriven – profilsida kan innehålla. Kika särskilt på Deloittes profilsidor. Som Facebook, kanske, men i gränslandet mellan arbetsrelaterat och personligt. De innehåller bland annat:

  • Grunderna: Kontaktuppgifter, titel, rollbeskrivning, enhet.
  • Branscher och sektorer som är relevanta för personen.
  • Personliga uppgifter som hemstad, favoriter inom musik och sport.
  • Resumé/CV.
  • Innehåll och publikationer från personen, till exempel PowerPoint-presentationer.
  • Foton på och från personen.
  • Tips på bra matställen och sevärdheter för den som besöker personens arbetsort.
  • Gästbok.

One comment

Kommentarer inaktiverade.