Finns det ord och formuleringar som är så dåliga att du borde förbjuda dem på din sajt? Ja, jag kommer åtminstone aldrig hälsa en besökare ”välkommen” eller be henne ”se vår film”.

Förbjuda är ett starkt ord och jag har inte vaknat en morgon och börjat förespråka censur. Men ändå. IMedia UK funderar kring vilka formuleringar som är så kantiga, klumpiga, amatörmässiga, löjliga att du helt enkelt borde strunta i dem.

Alla deras exempel är inte lika bra men följande kan jag skriva under på:

  • Välkommen — tanken är kanske god men det är bättre att besökaren känner sig välkommen än att du säger att hon är det.
  • Klicka härdetta skrev jag om nyligen
  • Bibliotek/Resurser, och jag vill lägga till Verktyg — mer innehållslösa ord får man leta efter.
  • Lösningar — säger ingenting, om du inte råkar vara i en kemisk bransch.

Kan vi komma på fler?

  • Se vår film — jag vill inte se din film, livet är för kort. Däremot kanske en film kan hjälpa mig att göra det jag vill. Skriv då vilken nytta jag har av filmen.
  • VD-brev — en utvecklad form av hybris. Skulle besökarna snällt läsa för att högste chefen behagar tala? Nej, du behöver hitta andra sätt att få fram det förhoppningsvis viktiga som VD vill förmedla.
  • Förändring — en bubblare i valtider. Har du inget bättre att säga än att saker borde vara annorlunda, var tyst. Men prata gärna om vad det annorlunda, ändrade innebär för mig.

14 kommentarer

  1. Hehe… Jag håller med om exemplen ovan och måste samtidigt skämmas lite angående ”lösning”. Har en tendens att prata om ”webblösningar” ibland, men får väl ta och sluta med det – inser jag nu.

    En variant av ”Klicka här” är för övrigt ”Läs mer”. Båda alternativen är ju helt vansinniga ur ett SEO-perspektiv. Trots det springer man på dem här och där… Fortfarande.

    Gilla

  2. Håller med Krister här. Välkommen tycker jag passar alldeles utmärkt på en webbplats, precis som man välkomnar någon som kommer hem till mig (självklart vet de att de är välkomna men jag säger det ändå) så tycker jag det funkar på en webbplats också, även om man inte ska överbruka det.

    Likaså är motståndet mot ”läs mer” eller ”klicka här” inte alltid lätta att förstå. Dessa är i och för sig två lite olika saker men ändå. Jag har ofta varit med om att brukare letar efter en läsmer-länk vid tex en nyhetslistning. Dock så ser jag din poäng med att man kan skriva bättre och tydligare länkar, men det är inte alltid det går att få till på ett bra sätt.

    Gilla

  3. Klicka här är döden ur SEO-hänseende så jag håller förstås med. Jag skulle däremot ändå vilja slå ett slag för frasen. På banners har jag sett en del studier som visar att folk faktiskt klickar i högre utsträckning om det finns med ett ”klicka här”. Då handlar det förstås inte bara om det.

    Gilla

  4. Har varit bortrest och därför inte kunnat delta i den intressanta diskussionen – men så här tycker jag om ”välkommen”: Problemet är inte välkomnandet i sig. Det skadar inte, det ger inte särskilt mycket.

    Problemet är att ”Välkommen” har en, ska vi kalla det, alternativkostnad. Det ofta prominenta utrymmet som välkommen används till borde helt enkelt användas till något bättre – förslagsvis det som besökaren faktiskt kommer till sajten för. Ett stort välkommen riskerar att dölja detta. Göra det svårare att upptäcka.

    Så för mig är välkommen ett stort ”waste of time” och ”waste of space”. Med några sekunder på dig vill du inte riskera att besökaren trycker på back-knappen.

    Det finns inget bättre sätt att säga välkommen än att direkt peka på precis det som besökaren kom för (eller en majoritet av dem åtminstone). Och den sajtägare som inte vet vad det är, har inte gjort sitt jobb ordentligt.

    Gilla

  5. Och därmed är samtliga ~1500 meta-descriptions ändrade 🙂

    Tack för att du belyste något som i grunden är väldigt självklart, men också otroligt fastetsat i ryggmärgen.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.