Allt förändras när de generationer som växt upp med nätet och digitala verktyg kommer ut i arbetslivet. Det är en vanlig uppfattning men kanske är det en klart överdriven förväntan.

På mina kurser hör jag ofta samma typ av påstående eller fråga: ”Jo, så använder vi ju nätet men visst kommer väl allt att förändras när de unga blir våra besökare?”. Oavsett om det är redaktörer för en myndighetssajt eller ett intranät så finns ibland känslan att allt ganska snart kommer att förändras.

Detta handlar alltså om diskussionen kring digital immigrants versus digital natives. Inte sällan har jag konstaterat att vi nog ska lära de små liven att också skicka CC till alla och envar… Jag är alltså inte helt övertygad om att vårt digitala beteende i första hand beror på hur tidigt i livet vi introducerades för de digitala verktygen.

Självklart påverkar det. Men inte så att ”alla” plötsligt skulle bli otroligt nätvana. Och åtminstone inte för alla typer av saker som webben används till.

The Economist ger sig i kast med samma frågeställning och lyfter fram seriösa invändningar mot tanken på digital natives. En universitetslärare är efter att länge ha använt nya medier i sin undervisning skeptisk.

…many of his incoming students have only a superficial familiarity with the digital tools that they use regularly, especially when it comes to the tools’ social and political potential. Only a small fraction of students may count as true digital natives, in other words. The rest are no better or worse at using technology than the rest of the population.

Och det gäller inte bara inom utbildning. Samma slutsats kan överföras till samhällsengagemang i stort.

…discussions about “digital citizens” run into the same problems as those about digital natives: there may simply be too much economic, geographic, and demographic disparity within this group to make meaningful generalisations.

Tack för tipset Daytona.

6 kommentarer

  1. Jag håller med om en del saker du skriver, men främst så tror jag att många arbetssätt kommer att behöva ändras. Jag skrev en post om detta för ett tag sedan (http://www.e20-blog.com/post/millennials-are-invading-your-enterprise-deal-with-it) och jag tror att det handlar mer om att vi digital natives, millennials, generation Y (kärt barn…) vill arbeta på ett annat vis än tidigare. Men visst generaliserar jag, det gör vi alla.

    Nu måste jag skicka lite CC-mail, annars får jag ingenting gjort idag 😉

    Gilla

  2. Är helt enig om att debatten gällande ”digital natives” börjar gå för långt och är helt överdriven och snedvriden.

    Är själv 80-talist, och många kategoriserar mig, som individ som ”digital native” vilket i detta fall ligger något i (internet vid 10års (1991) ålder, 6års studier digital kommunikation univ, nu 3år inom konsultbranchen HCI / UX). Så visst, förstår deras syn på mig men det har knappast att göra med att jag är född som en ”digital native”!.

    Digital natives existerar lika mycket som att man ska vara född till fotograf, ingenjör, sjukvårdare osv. Det handlar om intresse, som i grunden bygger på hur ens föräldrar har uppfostrat en. En 80-talist som är uppvuxen med föräldrar som alltid varit uppdaterade inom internet, data, digital kommunikation. Givetvis är chansen stor att de sedan själva utvecklar ett intresse och drivkraft inom det område. Men hur många har/har haft sådana föräldrar egentligen?

    Att påstå att kommande generation är av typen ”digital natives” är totalt fel. Lika fel som att säga att ”tjejer/kvinnor har inom sig från födseln mer känslor, omtanke om andra osv”.

    Gilla

  3. ”Förändring är en kontinuerlig process” är det ngn klok person som har sagt. Det är enligt min mening också kärnan här. Det är klart att en generasjon som växer opp utan att t. ex. känna till någon annan form för att utföra banktjänster än via internetbanken har andra krav. Är de kraven mer revolutionerande än tidigare generationers krav? Nej det tror jag inte. Men det finns fortfarande många företag som skal serva ”digital natives” med tjänster nu och i framtiden, som inte har kommit särskilt långt när det gäller utvecklingen av digitala kanaler och tjänster. Det tror jag påverkar/kommer att påverka dessa företags konkurrensförmåga. Det handlar om affärsutveckling, innovation och strategi för att svara upp mot den kontinuerliga utveckling som pågår till var tid. För att möta den förändring som är ständigt närvarande.

    Gilla

  4. Det handlar väl om attityder och kulturella och sociala mönster, snarare än om ålder eller generation. För vissa är nätet bara nätet, men för andra är det en kultur och ett sätt att umgås. Digital Natives handlar inte om att en hel generation tillhör nätkulturen, men värderingsmässigt ligger de nog överlag närmre än tidigare generationer.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.