Totalt, allomfattande. Proaktivt och fokuserat på människor. Alltid närvarande. Det är några av de kännetecken som framtidens intranät kommer att ha enligt trendspaningarna på intranätkonferensen IntraTeam.

Två av världens mest kända intranätbetraktare — Martin White och James Robertson — har gett sin syn på hur intranäten kommer att utvecklas. Eller åtminstone vad de bör utvecklas till.

Tillsammans med andra diskussioner under konferensen går det att urskilja några övergripande förväntningar.

  • Universell tillgång: Intranätet som sajt lär nog överleva. Men intranätet kommer att finnas ”överallt”, via mobila gränssnitt, sms, skärmar och så vidare. Inte helt nytt men heller inget som är särskilt utvecklat idag.
  • Människor i centrum: Inte på det sätt vi oftast förhåller oss till denna dimension idag, det vill säga i termer av sociala medier, utan genom fokus på användbarhet och praktisk nytta.
  • Vägen till allt medarbetarna behöver: En gammal hederlig diskussion som tycks få ny kraft. Du kanske kommer ihåg ”det digitala skrivbordet” och andra diskussioner från slutet av 90-talet. Det är samma diskussion — kanske med skillnaden att förståelsen för varför detta är viktigt har fördjupats. Kontextualisering och samordning av information/tjänster är också tydligare än förra gången det begav sig.
  • Proaktiva intranät: Den mest spännande tanken. Intranätet borde inte bara vänta på att vi letar efter information eller vill fylla i en blankett. Det borde kunna räkna ut när vi behöver information eller tjänster. Denna förståelse går att dra ut ur systemen. Ett enkelt exempel är vad en nyanställd behöver men tanken kan drivas mot mer komplexa situationer.

James Robertson har ett bra sätt att beskriva sin syn på saken: The Enterprise Experience. Vilken är den upplevelse som medarbetarna ska få? Med detta synsätt blir det uppenbart att diskussioner om exempelvis systemintegration och situationsstyrt innehåll är helt centrala.

Men jag gillar också Martin Whites enklare, men samtidigt strategiska, inställning:

The business should see the intranet as responsive, proactive, helping to identify and manage risks, essential for decision support. Anything on an intranet that doesn’t support a decision shouldn’t be there.

4 kommentarer

  1. Hej!
    Undrar hur du ser på den förändring som sker i och med att intranät blir mer och mer sociala (tänker bland annat på yammer), chefen och chefens chef blir mer tillgänglig. Och det är bra i andan av transparens men hur påverkar det klassiska hierarkier och organisationer, finns det några studier i ämnet?

    Gilla

  2. Hej Edwertz!
    Det finns nog inga djupare studier än av hur det påverkar hierarkier och organisationer, det är ju fortfarande ”nytt”. Men det finns förstås många erfarenheter som är intressanta.

    Spontant skulle jag säga att de nyttor vi ser ganska sällan handlar om att chefer blir mer tillgängliga. Det viktigaste utvecklingen är snarare att det uppstår fler kontakter horisontellt. Människor hittar intressanta, viktiga, roliga kollegor som de tidigare inte kände till. Frågor besvaras av andra än de jag tidigare kunde ställa frågan till direkt o.s.v. Detta blir tydligt inte minst med tjänster som Yammer.

    Men riktigt var detta hamnar kan nog ingen säga att den vet. De flesta stora, globala företagen (undantaget IT- och mediebranscherna) tycks ännu vara i en slags testfas. Alla jag har stött på provar sig fram och startar grejer lite försiktigt.

    Försiktigheten är naturlig. När man följer debatten kan man tro att ”alla” vill ha ett mer socialt intranät. Men när man verkligen gör behovsanalyser – vilket jag ofta gör – blir det tydligt att en majoritet tycker att det verkar konstigt. Ser ingen anledning. Vill hellre ha ett intranät som fixar det mest basala åt dem, vilket långtifrån alla intranät gör.

    Nu kan ju behov uppstå så vi ska inte ge upp tanken. Men det händer inte snabbt.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.