Det allra viktigaste på ett socialt intranät är att få reda på vilka kollegor som är tillgängliga. Det visar en undersökning i små och medelstora företag.

Teknikföretaget Bitrix listar de tio mest använda samarbetsmöjligheterna, åtminstone i de företag som använder deras lösning. Topp 3 ser ut så här:

#1: Employee availability and presence tracking
#2: Instant messaging and video conferencing
#3: Meetings / conference room management

Det slående är hur nära många av punkterna ändå ligger det traditionella intranätet. Först på plats nio hittar vi en av de mer omtalade möjligheterna i diskussionen om sociala medier internt: Idea management and social networking.

Detta understryker, tycker jag, hur nära intranät 2.0 ligger 1.0 (om du ursäktar den lite mossiga sifferleken). Ett mer kollaborativt intranät handlar inte nödvändigtvis om att göra nya saker. Det börjar med att göra gamla saker bättre.

2 kommentarer

  1. I grunden är det behoven som måste styra oavsett vad vi väljer att kallar lösningen. Behoven förändras över tid men inte lika fort som tekniken förändras. Men, för att kostnadseffektivt kunna möta de anställdas behoven är det nödvändigt att förflytta fokuset från ”information centric” (as-is) till ”user centric” (to-be). För att lyckas med att byta fokus måste lösningen utvecklas baserat på en social kärna (connect, interact, engage, relevance). Det går inte klistra på sociala medier ovanpå en icke fungerande lösning (lipstick approach).

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.