Ett kort artikeltips: Appelberg har intervjuat mig för deras nyhetsbrev. Ämnet är intranät och jag försöker bland annat sammanfatta de allra viktigaste sakerna att tänka på för den som vill utveckla sitt intranät.

Läs mer i Appelbergs artikel, bland annat vad dessa fem tips lite mer detaljerat innebär.

  • Fråga aldrig medarbetarna vad de vill ha — fråga vad de jobbar med
  • Glöm kommunikation — tänk service
  • Inrätta en gränsöverskridande serviceredaktör
  • Utgå från affären och verksamheten
  • Tänk webb

2 kommentarer

    1. Tjena Dag!
      Ja, exemplen i Appelbergs artikel på just den punkten är ganska begränsade (och begränsande). Jag menar helt enkelt att webben sätter ribban. Intranätet ska inspireras dels vad gäller funktionalitet, dels användbarhet.

      För att ta ett enkelt exempel på funktioner kan det handla om ”Gilla”-knappen som Facebook etablerat. Ett mer komplext exempel kan handla om att inspireras av de ledande boksajterna när vi ska konstruera en produktkatalog på intranätet. Kort sagt: Intranätet ska hänga på den snabbare utveckling som sker på webbtjänster.

      Detta ligger förstås nära användbarhet, som dock är värt att poängtera särskilt. Det är ofta svårare att göra grejer på intranät än på webben. Många resebokningstjänster som företag köper in är svårare än Ving eller Norwegian etc. Det må vara logiskt men när skillnaden blir för stor — då reagerar vi instinktivt och tycker att intranätet ”inte funkar, är för svårt”. Intranätet existerar alltså inte i ett ”usability status quo”. När webben blir enklare måste intranätet bli det. Och webben blir allt enklare.

      Ungefär så tänker jag.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.