Så använder B2B-inköpare sökmotorer

Sökmotorer är viktiga för försäljningen. Den som kommer högt upp i sökresultaten har en större chans att locka nya kunder. Det visar – återigen – en undersökning, denna gång från MarketingSherpa med fokus på B2B (via DurnikBlog).

Undersökningen visar bland annat att 7 av 10 klick görs på ”äkta” länkar, det vill säga verkliga träffresultat och inte betalda annonser. Ändå investeras betydligt mer av marknadsbudgetarna på annonser än på att optimera sidor för att komma högt i resultatlistorna. Det är, helt enkelt, inte särskilt smart. För det är relativt enkelt att sökmotoroptimera. Sök på medieanalys eller medieträning och notera hur en liten byrå från Malmö slår PR-branschens stora på fingrarna…

Rapportens fem lärdomar är dessa.

Googles dominans är mycket stor för B2B.

  1. De som söker är varma – men ännu inte heta – potentiella kunder.
  2. Verkliga träffresultat uppmärksammas betydligt mer än betalda annonser.
  3. Hur högt du hamnar har betydelse – men det har också vad du skriver.
  4. Var femte potentiell kund går direkt till din webbplats.