Google förstår inte internet (som medium)

Den här var oväntad. Fortune menar att internets egen guldkalv, Google, inte förstår hur nätet förändrat journalistiken och, ytterst, våra liv.

Skribenten David Kirkpatrick menar att de borde ta PR-lektioner av — håll i dig nu — Microsoft.

Oväntat som sagt. Eller inte. Microsoft har de senaste åren närmat sig marknaden på ett nytt sätt. De tycks uppriktigt intresserade av vad folk säger. Huruvida det förändrar de kritiserade affärsstrategierna är givetvis en annan fråga, men rollerna kan uppenbarligen skifta snabbt.

Helt säkert står många aktörer beredda att ta över Googles marknadsandelar inom både sökning och annonsering, och de blir knappast ledsna över att Google börjar uppfattas som arrogant. Man ska komma ihåg att Google inte bygger på enstaka, jättelika affärsrelationer utan på miljontals små. Ett dåligt rykte är oerhört svårt att reparera utan personliga möten och i den sekund den negativa bilden etableras vänds Googles styrka till dess nackdel.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa