McDonald’s har dragit igång ett initiativ för interna företagsbloggar. Det är ett spännande exempel av flera skäl. Dels eftersom McDonald’s inte är ett IT-företag fullt med nördar som ändå skulle bloggat, dels eftersom de uttalat valt att börja internt. ”Man måste gå innan man kan springa” (det vill säga blogga externt) säger företagets webbchef.
Initiativet förefaller vara väl genomtänkt och lanserat. Intranätbloggarna introducerades exempelvis med en två timmar lång session där anställda kunde ställa frågor till högste chefen. Samtidigt är just det en engångsgrej. Betydligt viktigare är följande insikt.
”If your task is to move the culture of a company, you’re not going to move it by the flip of a switch,” […] ”You have to show that an open dialogue can occur, and create an ongoing dialogue to move from point A to point B.”
Det som uppenbarligen blev ett avgörande argument för egna bloggar var att det redan fanns både anställda och kunder som bloggade. Då var det bättre att själv finnas med i diskussionen, åtminstone internt, resonerade ledningen. Svårt att ha invändningar mot det argumentet.