Fredrik på bisonblog fördjupar sig i Observers bloggbevakning och det är bra att deras lista med bevakade bloggar granskas. Men när jag noterar en del av kommentarerna och diskussionen tycker jag att diskussionen hamnar snett. Problemet är inte att Observer är sega och inte hinner uppdatera listan, utan att någon tror att en fast – om än föränderlig – lista ska ge vettiga insikter. Styrkan i ”bloggosfären” ligger inte i ett fåtal starka röster. Den ligger i en mångfald av olika röster.

Man ska exempelvis komma ihåg att det vanligaste blogginnehållet är en fundering kring annat blogginnehåll (se denna post…). De stora, välkända bloggarna diskuterar ofta andra, mindre kända bloggares tankar och åsikter.

Det kan tyckas vara en filosofisk skillnad men ger konkreta effekter för hur bloggar bör omvärldsbevakas. Ett företag ska hitta och förstå strömningarna innan de når fram till en påhittad A-lista. Det tips jag ger alla mina kunder är därför att strunta i Observer. När Observer upptäcker något har det antagligen kokat ett tag redan. Sätt fingret direkt på pulsen i stället, och gör det gratis. Tre steg så är du igång med en minimal men fungerande lösning:

  1. Kopiera följande adress, klistra in den i din webbläsare och byt ut XXXXX mot det sökbegrepp du vill bevaka: http://www.technorati.com/search/XXXXX
  2. Klicka på ”Add a watchlist” och följ instruktionerna.
  3. Skapa ett konto hos Bloglines, och klistra in den länk du får av Technorati där. Voila, du får allt som skrivs om ordet/begreppet levererat till dig.

Ok, jag vet att bara länken ovan får många att rysa. De vill inte röra i det praktiska (och sanning att säga, så bör du utöka söknätet med ytterligare några söktjänster). Du kan alltid hitta någon annan på firman som gör det. Det stora vinsten är inte att det är gratis, utan att det är bättre. Det finns en väsentlig skillnad mellan vad som går att göra och vad Observer m.fl. erbjuder.

Fullt tillgängligt på nätet finns information i realtid om ditt varumärke och din bransch. Folk snackar – folk som är helt okända men som råkat bli nöjda eller missnöjda med dig just nu. Andra gör den här typen av sökningar: journalister, konkurrenter. De ser stenen som skapar ringarna på vattnet. Med en blogglista ser du kanske femte eller tionde ringen. Och det är så dags.