Exakt hur sökmotorerna avgör vilken ordning som sidor presenteras på i sökresultaten är en väl bevarad affärshemlighet. Just därför har det växt upp en hel bransch som livnär sig på att – ibland med tvivelaktiga metoder – hjälpa företag och organisationer att rankas högt.

Jag började arbeta med sökmotoroptimering 1999 och har förvånat betraktat utvecklingen. Man behöver nämligen inte känna till affärshemligheterna för att lyckas. Rätt innehåll på rätt plats har alltid fungerat som en bra tumregel. En genomgång som företaget SEOmoz i Seattle gjort bekräftar detta. De bad helt enkelt flera tongivande, seriösa experter att rangordna olika faktorers betydelse för sökmotorernas urval.

Resultatet är ett starkt stöd för en långsiktig strategi: Förstå hur dina målgrupper uttrycker sig och använd deras ord och fraser på rätt ställe. Fokusera på ditt kärninnehåll. Ha så bra innehåll att människor länkar till dig.

De 10 viktigaste faktorerna:

  1. Texten i sidans titel
  2. Texten i länkar
  3. Ordens användning i själva texten
  4. Dokumentens tillgänglighet (tekniskt)
  5. Interna länkar på webbplatsen
  6. Webbplatsens ämnefokus
  7. Utgående länkar
  8. Länkpopularitet inom webbplatsens ämne
  9. Generell länkpopularitet
  10. (Negativt resultat) Överdriven användning av nyckelord och -fraser

Relaterat: Flash är en teknik som utmanar sökmotorerna. Använder du mycket Flash ska du leta vidare här.

En kommentar

Kommentarer inaktiverade.