Ecophon i Hyliinge i norra Skåne levererar akustiktak och väggabsorbenter i över 40 länder. De har tidigare använt ett nyhetsbrev via e-post för att nå viktiga målgrupper, men nu har de gått över till en kombination av nyhetsbrev och blogg. Samma namn, samma typ av innehåll, samma mål men olika möjligheter beroende på vad olika kunder vill.

(I öppenhetens namn: Jag har hjälpt Ecophon med arbetet.)

Ecophon Acoustic Bulletin heter nyhetstjänsten som riktar sig internationellt men även har en fransk version. Syftet är berätta om nyheter, forskning och standardiseringsfrågor som berör Ecophons produkter. Framförallt akustiker men också entreprenörer och föreskrivare (exempelvis arkitekter) är viktiga människor att nå.

Nyhetsbrevet har fungerat bra, efter vad jag förstår. Samtidigt fanns det ett internt intresse för att arbeta mer i dialog med kunderna och att publicera oftare än det kvartalsvisa e-postutskicket.

Lösningen blev en kombination av blogg och nyhetsbrev. Nytt innehåll kommer att publiceras när det är relevant och den som vill kan förstås prenumerera på flödet. En gång varje kvartal sammanställs det mest intressanta innehållet och skickas ut till dem som föredrar e-posten – men till skillnad från tidigare klickar de nu igenom till en sida där de kan kommentera, diskutera och inte minst tillföra kunskap.

Inga konstigheter, alltså. Men samtidigt en kombination som faktiskt är mer sällsynt än den rimligen borde vara. Vi har ju olika behov. Vissa ämnen följer vi minutiöst. Andra passar det oss bättre att få en sammanfattning av då och då. Ibland blir vi så engagerade att vi vill addera värde själv.

Den som har ett nyhetsbrev idag ska antagligen inte dumpa det direkt bara för att alla pratar om bloggar. Det vore onödigt. Men det är lika onödigt att inte testa vad en blogg som grund för nyhetsbrevet kan betyda. Merarbetet är obetydligt. Snarare blir det mer utspritt och därför mindre av tröskel en gång i veckan eller månaden.