Corporate Storytelling kommer att bli universitetsämne i Sverige. Matts Heijbel (Storytellers.se) har fått uppdraget att planera, lägga upp, genomföra och examinera den första kursen i Corporate Storytelling någonsin vid Stockholms Universitet.

Första i Stockholm alltså. Först i Sverige?

Måste säga att detta är en kul utveckling. Storytelling [mer] har mycket gemensamt med den utveckling som sker generellt just nu med en mer personlig kommunikation. Det är många bäckar små men tillsammans går de i en riktning mot mer själ, mer liv och mindre anonym företagsyta av traditionellt snitt. Det gynnar företagen och det gynnar kunderna.

2 kommentarer

  1. Först i Sverige? frågar du. Luleå tekniska universitet hade i höstas en delkurs i Corporate Storytelling inom en magisterutbildning för upplevelseindustrin som bedrivs i Piteå. Jag var anlitad också i den.

    Sen har olika unviversitet och högskolor anlitat mig för att hålla enstaka lektioner.

    Dn som jag ansvarar för på Institutionen för Nordiska språk Stockholms Universitet i höst är mer ambitiös och ligger på 4 akademiska poäng.

    I Växjö kommer en KY-utbildning inom storytelling och dramaturgi på sammanlagt 60 KY-pöäng. Den startar i höst om den fylls ( gränsdatum 15 maj ) Även där är jag anlitad.

    Gilla

  2. Det känns som om detta är ett ämne som ligger i tiden. Förutom de kurser som nämnts (där även The Story Lab med Katarina Björk, Mathias Gullbrandsson och jag själv är inblandade) ger
    Blekinge Tekniska Högskola en kurs i Digital Storytelling på distans.

    Ämnet har sedan länge berörts i kurser inom marknadsföring, marknadskommunikation, företagsekonomi, journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap. Storytelling fanns med både i den kurs i företagsekonomi och marknadsföring och i programmet International Media and Communicatios som jag studerade vid Uppsala Universitet under 90-talet. Det är alltså ingen nyhet att storytelling berörs. Det som är kul är att det faktiskt ses som ett eget ämne!

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.