Svenska journalister tror att bloggar är en plats där ”omdömeslösheten frodas”. Till och med en tidning som själv har det brottsligt dåliga omdömet att namnge ett 13-årigt våldtäktsoffer tycker sig ha rätt stiga upp på etikpiedestalen jämfört med människors personliga bloggar.

Massmediernas skeptiska hållning till bloggar och allmänhetens egna förmågor är inte ny. Jag antar att det är en mänsklig reaktion – när vår position hotas blir vi irrationella. När vi inte kan hantera och se vår roll i en föränderlig omvärld längtar vi tillbaka till, och försvarar blint, den gamla världen.

Eller, jag antog att det var en mänsklig reaktion. Den bittra sanningen kan vara att det är en svensk reaktion. IBMs vice VD för globala marknadsfrågor Eric Kintz har tagit en närmare titt på den franska utvecklingen. Jag förväntar mig inte att särskilt många svenska journalister tar intryck. Men de borde.

Blogging has taken a critical place in the political debate as we get closer to French presidential elections… the traditional print media have played a leading role in making blogs a part of mainstream in France… Key French opinion leaders have also launched blogs to convey their ideas…

Minitelfolkets revansch?Kom ihåg att detta är landet många gjort sig lustiga över. Landet där webbsurfare kallas ”internaut” vilket åtminstone ger mig skumma bilder av stora runda hjälmar framför ett hav av datorskärmar. Det är landet som länge trodde att deras inhemska Minitel (jag vet, den fanns i Sverige också) skulle konkurrera ut internet.

Det är en spännande men onödig utveckling att se Frankrike bättre förstå de mekanismer webben ger upphov till. Vi kan ju dessutom lägga till länder som Sydkorea, Nederländerna och Japan i skaran som sprungit om den en gång så stolta ”IT-nationen” Sverige.

I detta perspektiv blir svenska massmediers hållning problematisk, tror jag. Att medierna inte fattar och därmed går in på irrelevansens ensamma väg för egen del gör mig inget. Jag har inget behov av Aftonbladet.

Men medierna anger tonen för många andra. Unga entreprenörer, handläggare på banken, lärare, politiker, företagsledare… kort sagt alla dem som påverkar idéklimatet och den kreativa miljön influeras av massmediernas hållning. Och om alla dessa tror att vi fortfarande har ett samhälle och en marknad där stora avsändare sänder meddelanden till små mottagare har vi problem.

5 kommentarer

  1. Jag tror inte det är någon hemlighet bland journalister och mediamoguler att storföretagens (och statens) publicistiska monopol är brutet. Det har skett mycket långsamt i Sverige, med början i uppluckringen av etermedia på 80-talet.

    Klart man är rädd för att bloggarna ska knipa läsare och göra medialandskapet kaotiskt och oöverskådligt.

    Aftonbladet har dock valt en offensiv lösning genom att upprätta bloggverktyg för läsarna. På så sätt drar man nytta av bloggarnas åsikter, samtidigt som tidningen alltid är inom räckhåll för läsarna. Det är en dubbel vinst.

    Gilla

  2. Ett exempel i Frankrike på tidningar som börjat ta hjälp av bloggare är Le Monde. Som prenumerant kan jag starta en blogg gratis hos TypePad men som ligger inom Le Monde:s regi. Jag trodde från början att det mest var en form av prenumerantförmån men det intressanta är att tidningen aktivt rekommenderar specifika bloggar i artiklar som publicerats på deras hemsida och i papperstidningen. Ang. franska politikers bloggar så har Ségolène Royal, som har stora möjligheter att bli den första kvinnliga presidenten i Frankrike nästa år, startat siten Dèsirdavenir.org, där varje läsare fritt får presentera politiska förslag. Något som fått stor medial uppmärksamhet som ett exempel på hur franska politiker börjat ta till sig nätet som ett nytt forum att komma i kontakt med sina väljare.

    Gilla

  3. Intressant att du nämner just Le Monde (och kul att det finns en svensk blogg hos dem!)

    Min invändning mot de bloggverktyg som den svenska kvällspressen står för är just att de tycks leva ett eget liv, helt utanför den redaktionella produkten. Jag kan åtminstone inte påminna mig att t.ex. Expressen seriöst refererat till bloggarna i deras hägn.

    Givetvis måste det finns en gräns mellan ”medborgarproducerat” material och det redaktionen själv står för. Men man kan som Le Monde ta läsarna på allvar utan att skada den journalistiska integriteten.

    Gilla

  4. Intressant skrivet, men Japan har verkligen inte sprungit om Sverige när det kommer till internet. Bland 20-åringar är det bara 11.8% som använder internet från en dator, resten använder enbart sin mobil, och då endaste enklare grejer som att titta upp busstider, skriva mail, och liknande. Det är nog väldigt väldigt få som skriver blogg från sin mobil…

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.