Många ser nog fortfarande sociala webbaserade nätverk som Lunarstorm och MySpace mest som en kul grej. Något ungdomar håller på med och kommer att växa ifrån.

Fast Company menar att det är dags att tänka om.

Sociala nätverk på webben kommer att utvecklas. Just Lunar kanske aldrig blir mer än en annonsplats ur ett kommersiellt perspektiv, vem vet, men nätverkstanken är så etablerad att den redan påverkar företag och organisationer.

Personal connections–forged through words, pictures, video, and audio posted just for the hell of it–are the life of the new Web, bringing together the estimated 60 million bloggers, those 72 million MySpace users, and millions more on single-use social networks where people share one category of stuff, like Flickr (photos), Del.icio.us (links), Digg (news stories), Wikipedia (encyclopedia articles), and YouTube (video).

How that community can feed–or destroy–an existing business is fast becoming the most important analytical challenge in the marketplace.

Även om ovanstående exempel är amerikanska påverkar detta redan svenska företag. Sony Ericsson tittar säkert noga på hur deras telefoner framställs på YouTube. Om inte omvärldsbevakningen i större organisationer omfattar sociala nätverk börjar det gränsa till tjänstefel på informationsavdelningen.

Men det är bara den ena sidan av myntet och handlar framförallt om att hantera risker, eller möjligen få idéer till produktutveckling och marknadsföring. Att gå vidare skulle kunna innebära att jobba mer specifikt med att engagera kunder att skapa innehåll, exempelvis.

”This community concept is just going to grow and expand.” That expansion will be driven not just by the technology but also by the various causes of the people who use it. The new Web, after all, lets us create value just by doing what comes naturally: speaking up.