Länktips: Videointervju med Pontus Nyström, vd på Edelman UFO, om Word-Of-Mouth (inspelad på E4-an vid Stora Wäsby).
Reflektion: Nyström tycks ha någon slags ansvar för Edelmans arbete med WOM. Detta är ju den PR-byrå i världen (av de stora) som snabbast anammat den nya webben. De försöker hitta affärsmodeller och är i högsta grad närvarande på den sociala scenen. Intervjun med Nyström är till exempel publicerad i Europachefens videoblogg.
Men vad gör de i Sverige? Edelman UFOs webbplats känns typ 2001. Säger bara Flash-intro… och att vi i den kommunikativa tidsåldern på nätet inte ens kan hitta en mejl-länk på sidorna…
WOM är mycket större än den sociala webben, förstås, och visst kan man arbeta med saker man inte själv använder. Men bör man inte också leva lite grann som man lär?
”Getting companies to act as human beings” säger han i intervjun. Iofs kanske rätt ur ett Cluetrain-perspektiv. Samtidigt hade det kanske varit bättre att företag hade fått vara just ”företag”, men med ett bra interface mot människor…