En av de tydligaste redaktionella uppgifterna är prioriteringen. Vad hamnar på förstasidan? Vad ska alls vara med? I en tid när mycket annat av massmediernas fundament ifrågasätts finns det naturligtvis tjänster som låter oss läsare prioritera.

Digg med fokus på teknik är nog den mest kända, Newsvine har rönt viss uppmärksamhet och nu finns det en motsvarande sajt kring marknadsföring: marktd.

Principen är enkel. Läsarna anmäler vilka artiklar som de vill ha med och sen rankas artiklarna av läsarna tillsammans. Tanken är givetvis att skapa en publikation som styrs av läsarnas intressen snarare än några enstaka redaktörers bedömning av läsarnas intressen.

marktd är relativt färsk men ser lovande ut. Fast du behöver förstås inte nöja dig med någon annans nisch. Publiceringsverktyget Pligg (gratis) är gjort speciellt för att ge dina besökare

a reason to come back to your site by making them decide on the site’s content and giving them the chance to social network. By giving users the ability to collaboratively submit and dismiss articles, you are offering an experience that users are happy to take part in on a daily basis.

Läge att starta en läsargenererad webbplats om bilar, öringfiske, snowboard, HR, Göteborg, båtluffning, fotboll…?