Inget intresserar oss som dem vi kan identifiera oss med. Färska siffror från Storbritannien visar att webbplatser med användargenererat innehåll som Wikipedia, MySpace och YouTube håller användarna kvar mycket längre än traditionella webbplatser.

Medan Topp-50 bland webbplatser utan innehåll från publiken själv besöktes i genomsnitt 3,5 dagar under juli 2006 besöktes de med användargenererat innehåll 4,2 dagar. Men det är den lilla skillnaden. Ser man till omfattningen på besöken är det mycket stora skillnader.

Minuter i genomsnitt per besökare
– Med användargenererat innehåll: 79,9
– Utan användargenererat innehåll: 33,2

Sidor i genomsnitt per besökare
– Med användargenererat innehåll: 217
– Utan användargenererat innehåll: 52

Att skillnaden finns förvånar nog ingen som följt utvecklingen av den sociala, deltagande webben. Men även om det är logiskt förvånade det mig att det skiljer så mycket. ComScore Europe, som gjort undersökningen, kommenterar.

Many of the sites experiencing the fastest growth today are the ones that understand their audience’s need for expression… It is the classic network effect at work.

Resultatet är fullt i linje med en tendens vi sett ett tag. Edelmans Trust Barometer visade exempelvis redan förra året att

“A person like yourself” experienced a significant jump in credibility as a spokesperson in both the U.S. (22% in Jan ‘03 to 56% in Jan ‘05) and in Europe (33% in Jan ‘03 to 53% in Jan ‘05).

Slutsatserna av detta är många. Det har konsekvenser för var de ökande reklambudgetarna på nätet spenderas. Det indikerar att nya röster får allt större del av hur varumärken uppfattas. Och kanske bör det också få ansvariga för traditionella webbplatser att fundera kring hur engagemang och relevans skapas.

Relaterat: Kreativitet utanför proffsens värld.

Resoner hittade undersökningen.