Medier 2.0: TV-nätverk köper socialt nätverk

ProSiebenSat.1 Media AG är Tysklands största TV-företag, påstår de, med kanaler som Sat 1 och N24. Medan många TV-företag räds den nya webben och omedelbart tänker ”hotad upphovsrätt” köpte de för några månader sedan den tyska motsvarigheten till YouTube eller Bubblare.

Nu har de tagit ett steg ytterligare in på den sociala webben genom att köpa Lokalisten.de, ett socialt nätverk för ungdomar. Detta berättar alarm:clock euro.

Motiveringen är intressant. Genom den stora användarskaran blir sociala nätverk en kombination av ytterligheter. Å ena sidan massmarknad, å andra sidan individualitet och interaktivitet.

Playahead i Sverige har 1 miljon medlemmar. När köper TV4 dem eller något annat svenskt nätverk? Blir TV3 först med att lägga ett bud på Bubblare och Lunarstorm?

Eller finns det en överdriven försiktighet i direktionsrummen på svenska medier? Oavsett vilket tror jag att ProSiebenSat.1 Media har valt en vettig strategi. Medieföretagen kommer inte att lyckas bygga lika levande, kreativa och stora nätverkssajter som de som uppstår mer eller mindre spontant. Bättre då att bygga allianser.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa