Tillgången till fritt innehåll på nätet växer kraftigt. Det finns cirka 200 miljoner texter, videos, bilder och ljudfiler fritt tillgängliga att använda med olika CC-licenser. Vid samma tid i fjol fanns det runt 40 miljoner. Detta enligt Google som MediaShift har pratat med.
”CC” betyder ”Creative Commons” och är ett system av licenser som ger upphovsmannen möjlighet att välja vilka rättigheter han vill behålla. Det är alltså inte tal om illegalt innehåll eller brott mot upphovsrätten. Tvärtom – det är ett sätt att använda och anpassa upphovsrätten till dagens förutsättningar.
Använd det andra skapat
Större delen av den sociala webben bygger på CC-licenser. Den här sidan får du exempelvis kopiera, distribuera och bearbeta. Men bara om du erkänner mig som upphovsman och inte tjänar pengar på innehållet. Du måste dessutom garantera att om du bearbetar innehållet ska du göra det nya innehållet tillgängligt på samma villkor.
Den sista delen är viktig. Den skapar den formella strukturen kring idéutbyte och, ytterst, kollektiv intelligens.
![]() Denna vackra solnedgång hade jag inte kunnat visa om inte cobalt123 gjort den fritt tillgänglig. |
Utan CC hade användargenererade sajter som Flickr varit mycket mindre intressanta. Men CC har också andra användningsområden. För några veckor sedan släpptes den första svenska doktorsavhandlingen som är tillgänglig enligt CC. MIT har också gjort delar av sitt kursmaterial tillgängligt för alla.
Hitta och publicera själv
Du kan söka specifikt efter CC-licensierat innehåll. Både Google och Yahoo har nischsökningar efter just sådant material. Men jag skulle rekommendera alla företag och organisationer att inte bara söka innehåll utan att göra delar av det egna innehållet tillgängligt.
Det är ett sätt att vara med i samtalet på nätet (eller åtminstone en juridisk grund för det). Vad kan då vara intressant?
- Delar av bildarkivet: Detta har vi ju ofta för att det ska användas och spridas.
- Nyheter: Vad kan vara negativt med att andra återpublicerar nyheter vi vill ha ut, med länk tillbaka?
- Rapporter: White papers, rapporter eller undersökningar gör vi i princip uteslutande för att skapa uppmärksamhet och diskussion.
Finns det fler uppenbara användningsområden av CC i professionell kommunikation?