En av de metoder för sökoptimering som skapar mest intresse ju nu — åtminstone internationellt — är länkbete, eller ”linkbait” på engelska. Antagligen kommer du att höra av optimeringsfirmorna under året med förslag om länkbete. Kanske har du redan haft det samtalet.

Tänk då noga igenom vad du egentligen blir erbjuden. Länkbete är nämligen innehåll som är så bra att massor av människor vill länka till det. Som du vet gynnas din rankning i Google och andra sökmotorer av inkommande länkar. Ju fler som länkar till dig, desto enklare blir du att hitta.

Länkbete är inte sökoptimering

Om länkbete kan vi därmed konstatera två saker:

  1. Att skapa innehåll som människor engageras av och länkar till av fri vilja (inga skumma länkbyten etc.) är precis rätt väg att gå. Det är en långsiktigt hållbar metod.
  2. Det är inte sökoptimering. Det är framgångsrikt redaktionellt arbete eller lyckad marknadsföring. Och inget du behöver sökoptimeringsföretag till.

Innan jag blir påhoppad av en hel bransch ska jag kanske förtydliga den sista punkten. Säkert finns det kompetenta skribenter och marknadsförare som har anställning på vissa sökoptimeringsföretag. Men du söker inte optimeringskunskap. Du söker — eller har redan själv — kunskapen att skapa innehåll som

  • väcker känslor
  • upplevs som nytt, till och med unikt
  • engagerar läsaren
  • är roligt, utmanande eller provokativt.

Bra innehåll helt enkelt.

Prata med din webbredaktör eller reklambyrå

När ”länkbete” kommer på tal bör du därför prata med din specialist på webbinnehåll. Din webbredaktör, marknadsförare eller byrå. För det handlar om deras kärnkompetens även om de i dag inte nödvändigtvis ser kopplingen mellan sin kompetens och framgång i sökmotorerna.

Läs mer om länkbete: 2007 Guide to Linkbaiting

4 kommentarer

  1. Skulle man inte kunna argumentera att ett ”optimeringsföretag” skulle kunna hjälpa till med saker som taggning, vid publicering, teknisk presentation av det egenskapade, engagerande innehållet?

    Om någon skriver något som uppfyller kraven på bra länk-bete, men ingen ser det, då funkar det inte riktig menar jag. Någon med sök-kunskaper skulle kunna föreslå de enkla sakerna som ”ha rubriken i klartext, inte som foto”, de medelsvåra sakerna som ”pinga stora portaler”, och de mer komplicerade som ”skapa en relation med blogosfären, och sprid budskapet genom den kanalen.

    Om det inte är SEO-firmans roll att hjälpa till här, är det då PR-byråns, reklambyråns? Din? 🙂

    Gilla

  2. Jag hjälper gärna till 🙂 men det var inte min poäng. Jag pratar inte om sökoptimeringsföretag generellt – det har jag gjort tidigare. Nu pratar jag om just ”länkbete”.

    Självklart måste innehållet publiceras i en bra miljö: Sökoptimerad, tillgänglig, snabb, enkel, snygg… Och om man inte har kompetensen internt för att lösa sådana saker behöver man köpa den från olika håll.

    Men detta är väsensskilt från länkbete. Vi går ju inte till ICA för att köpa bilar? Varför skulle vi då gå till de företag som eventuellt kan hjälpa till med det du kallar teknisk presentation för att skaffa oss bra innehåll?

    Vad gäller att skapa relationer blogosfären eller andra intressenter känns det som om det finns många, många andra branscher att välja samarbetspartner i än SEO-branschen.

    Gilla

  3. Jag tror jag förstår. En SEO-firma kan sällan vara en helhetsleverantör av länkbetestjänster – men kunskap om synlighet i digitala kanaler, så som sökmotorer, är en vital komponent i ett länkbetesprojekt.

    Och den kunskapen finns på många ställen förutom de renodlade SEO-firmorna.

    Gilla

  4. Länkbete är kanske inte sökmotoroptimering (i ren form) men visst kan man jobba med sidor och tjänster som ger många inlänkar, det är en typ av sökmotoroptimering. Länkbygge kan man göra på många olika sätt, att ge Trisslotter mot länkar är väl troligtvis ett av de sämre.. Även om det iförsig gav resultat!

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.