RSS är för de flesta av oss fortfarande mest ett sätt att prenumerera på nyheter och uppdaterat material från externa källor. Men som med så mycket annat kommer RSS antagligen att få några av sina mest produktiva användningsområden innanför brandväggarna, för organisationens egna behov.

Corporate RSS har en fallstudie från en relativt stor juristfirma. Studien är ärligt talat ren textreklam för en viss teknisk lösning. Om vi bortser från just lösningen, finns det en del intressanta slutsatser att lära av för dig som arbetar med internkommunikation.

…started proving the idea that the ”subscribe” model distributes information to employees more efficiently than simply having employees browse and search for information on their own.

Marketing Department professionals were pre-subscribed to an internal feed from the firm’s client proposal tracking system.

Similar systems are being rolled out to attorneys and staff to help them stay current on clients, matters and key internal reports.

Moreover, as federal and state governments and paid legal information providers begin to offer content and data via RSS feeds, Dykema plans to … deliver that content to its employees.

2 kommentarer

  1. RSS som teknik börjar tappa i betydelse eftersom formatet ”spretar” för mycket och inte har blivit en godtagen standard.
    Framtiden pekar mot ATOM (som är en W3C-standard) men det stora problemet är att vi nu ÖVERFLÖDAS av RSSer från alla tänkbara håll. Att prenumerera och tillgodogöra sig samtliga kanaler som verkar intressant är helt enkelt ogörligt.
    Selektering och kategorisering blir nödvändigt.
    Man kan till exempel använda en tjänst som Yabot.se myYa för att välja ut intressant nyheter – och jag är säker på att det kommer fler i samma stil.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.