Att titeln är viktig för hur högt en sida rankas av sökmotorerna känner du nog till. Men lite statistik visar hur viktig den är också för att fullfölja en eventuell hög rankning.

Den som söker ägnar nämligen i genomsnitt 1,1 sekunder åt ett sökresultat. I stora drag innebär det att det är din titel som blir granskad av läsaren, det vill säga texten som är länk på sökmotorns resultatsida.

En sekund låter väldigt lite men räcker för att du ska hinna få något sagt — så länge du vet precis vem du vill nå, i vilken situation och vilka ord som fångar deras intresse.

En (1) sekund är för övrigt också den tid en läsare lägger på att läsa en rubrik på nätet.

4 kommentarer

  1. Det betyder ju i Googles fall att man bör lägga tid på meta description-taggen. Om sökordet som användes för att generera resultatsidan man tittar på finns med i den visade sidans meta description är det ju väldigt sannolikt att den visas.

    Omkring 150 tecken i Googles fall om jag inte missminner mig är max för att vara trygg att hela budskapet visas.

    Jag brukar kalla meta description för ”the elevator pitch”, alltså sälj på kort tid, men 1 sekund skapar ju tydliga utmaningar.

    På en sekund kan man ju knappast konsumera en hel mening – så vad ska man prioritera? Att beskriva produkten/tjänsten? Visa priser? Kontaktinformation? Kända varumärken/produkter?

    Målet måste ju ändå vara att vara tillräckligt attraktiv för att locka till klick, men samtidigt inte avvika för mycket ifrån innehållet på destinationssidan. Eller?

    Gilla

  2. På ett principiellt plan är en bra titel väldigt enkel: Den ska innehålla precis det ord eller begrepp som någon söker efter. Inte nog med att det presenteras i fet stil (i Google), det ger minsta möjliga betänketid.

    På ett praktiskt plan är detta givetvis inget enkel sak. Människor söker på olika sätt, tänker på olika sätt. Men som redaktör för en sida måste man ständigt finjustera titeln. Ser man att relativt många kommer till en sida efter att ha sökt på ett visst ord kan man kanske inkludera det i titeln – eller flytta det längre fram i titeln – och därmed öka antalet läsare.

    Sen är ju en titel inte sammanhängande text. Man har sannolikt ett par ord på sig under en sekund och kan använda kompletterande ord/begrepp.

    Vad gäller meta description ska vi komma ihåg att Google visar den ganska måttligt. I många fall föredrar Google att visa en sammanfattning från innehållet även om redaktören skrivit en beskrivning.

    Gilla

  3. Hmmm … om meta description innehåller sökordet som används för att sidan ska listas i SERPs finns det ju ganska mycket som tyder på att meta description visas.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.