En tipsartikel från MarketingSherpa om de krav du bör ställa på den egna sökmotorn för att på bästa sätt hjälpa de besökare som väljer att söka information på din sajt.

Många förslag är bra och värda att fundera på — och säkert finns det delar som en i ditt CMS inbyggd sökmotor inte klarar av.

Men det finns en risk att sökmotorutvecklingen fokuserar på fel saker. All kraft läggs på kategorisering eller förfining när vi ju faktiskt vet att det som i grunden avgör en sökmotors resultat är hur den allra enklaste sökningen fungerar.

Google har ”utbildat” oss och höjt ribban för webmasters. En sökruta, en sökknapp… Det ska inte krävas mer för de allra flesta situationer.

Sex strategier för en bättre sökmotor

  • Förutse de viktigaste målgruppernas beteende
    • Vilka ämnen är de intresserade av? Vilka är deras vanligaste frågor?
  • Visa aldrig en blank resultatsida
    • Ge förslag på alternativa sökningar eller åtminstone en kontaktväg till någon som kan hjälpa besökaren vidare.
  • Använd de sökbegrepp besökarna kommer att använda
    • Hantera vanliga stavfel
    • Förstå vad besökaren menade och inte bara vad hon skrev
    • Hantera synonymer och till exempel internationella variationer
  • Kontextualisera sökresultat
    • För många träffar kan vara ett lika stort problem som inga alls
  • Presentera sökresultat i kontext
    • Kategorier
    • Förfinade sökningar
    • Sammanfattningar
  • Var noggrann med layout och presentation
    • Ge exempelvis möjlighet att rangordna enligt olika kriterier (datum etc.)

Se också ett exempel på en enligt MarketingSherpa väl organiserad intern sökmotor.