General Motors i Europa har lanserat en press-sajt för ”online reporters”. Deras Social Media Newsroom nyttjar många av de möjligheter till delning och kommunikation som den sociala webben erbjuder.

banner_social_media.gifPressrum på nätet är inte något vi förknippar med bloggrullar, ämnesmoln, Flickr– och YouTube-kanaler, Creative Commons, kommentarer, Digg, Del.icio.us

Men allt detta och mer är integrerat i GM Europas sociala pressrum. Ordentligt framhävt på startsidan dessutom.

Om du inte är uppdaterad kring nätets alla parallella utvecklingsspår finns det säkert ett, eller flera, inslag som är obegripliga. Men det sociala pressrummet ersätter inte ett mer traditionellt pressrum. Ingen tvingas in där.

Det är också så att allt fler av dessa tjänster blir mer kända. Vi kan exempelvis notera att 4 av 10 svenska använder sociala medier.

Så varför inte betrakta GM Europas sociala pressrum som en palett av möjligheter? De tar ett långt steg. Det behöver inte du göra. Men du kan börja gå i samma riktning.

Tack Neville för tipset.