Skillnaden på ett bra och ett dåligt intranät kan räknas i miljoner. Att utföra sina uppgifter på ett intranät med dålig användbarhet innebär snabbt stora summor i förlorad arbetstid. Det visar en rapport från Nielsen Norman Group.
”Låtsaspengar” har jag hört någon säga. Insparad tid på intranätet syns ju inte i resultaträkningen. Men då kan vi också låta anställda rökare blossa hur mycket de vill under dagen. Eller ha överseende med kollegan som kommer 10 minuter för sent varje dag. Det syns lika lite.
Det är alltså högst relevant att fundera på hur lång tid det tar att utföra vanliga uppgifter på intranätet och vad det därmed kostar. Framförallt vad det kostar jämfört med manuell hantering (för att se ett grundvärde för intranätet) och hur mycket det finns att spara på ett bättre intranät.
Nielsen Norman Group menar att med 10 000 anställda är skillnaden för 18 vanliga uppgifter så stor som 5 miljoner dollar årligen. På ett bra intranät är kostnaden drygt 7 miljoner medan det dåliga drar iväg till nästan 13 miljoner dollar.
Och då är alltså bara ett fåtal uppgifter medräknade. Dessutom syns inte företagsspecifika uppgifter som rimligen bör ha ännu större potential. Som ytterligare en krydda finns kvalitetsaspekter överhuvudtaget inte med. Tid och arbetskostnad är en sak men vad kostar det om en anställd agerar på fel information?
Eller kort sagt: Gå inte till ledningen med bara besökssiffror och hur ”nöjda” medarbetarna är när du vill ha en större intranätbudget. Börja räkna. Visa vad du kan leverera.