Vi har alltid vetat hur viktigt det är att komma högt i sökmotorernas träfflistor för att få besökare. Åtminstone första sidan, helst topp 3. Ny statistik visar att detta bara blir mer och mer sant.

Det är JupiterResearch som undersökt på vilken resultatsida människor väljer att klicka. Att många — ungefär 7 av 10 — nöjer sig med att kika på första resultatsidan förvånar inte.

Däremot är det intressant att detta faktum tycks förstärkas. 2006 valde 62 procent att klicka redan på första resultatsidan. 2008 är det 68 procent. Det hade varit en rimlig tanke att ju mer internetvana vi blir, desto större ”eget ansvar” tar vi för vår informationssökning. Men så är det alltså inte. Vi litar i ökande grad på sökmotorerna.

Om vi inte hittar vad vi söker då? Hälften av oss ändrar sökorden/-begreppen redan efter att ha konstaterat att första sidan inte levererade vad vi ville. 9 av 10 har gett upp och ändrat sin sökning efter tre resultatsidor.

3 kommentarer

  1. Tror också att anledning till att detta ökar är att sökmotorerna (läs google) har blivit bättre. Nuförtiden hittar den ofta det man söker bättre. Jag menar söker du på nåt som du bara vill ha lite info om så kommer ju i princip alltid wikipedia top 3. Söker du på en film kommer nästan alltid IMDB top 3 osv.

    Blir det inte vanligare och vanligare att man helt enkelt söker istället för att gå till domänen. Jag gör det väldigt ofta iallafall. Typ om jag vill till volvo så söker jag på det istället för att lista ut om dom har se.volvo.com eller volvo.se eller volvo.com/se osv osv.

    Gilla

  2. Håller helt med Ola, jag söker alltid på domäner istället för att skriva in url alt använda bokmärken.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.