Den svenska offentliga sektorn har börjat testa mikrobloggen Twitter. Senast ut är Business Region Skåne — förmodligen kommer de att följas av fler.

Jag gjorde en snabb koll och kom fram till denna (säkert ofullständiga) lista med Twitter-konton från offentliga myndigheter eller institutioner.

Flera av kontona är nya. Business Region Skåne började alltså i dag, Högskolan i Halmstad i går och Jordbruksverket har varit igång drygt två veckor. Det tycks också som om vissa gör sig klara, alternativt  ser till att ingen ockuperar deras namn. Någon har åtminstone skapat användaren StockholmTown — som är domännamnet för den officiella besöksguiden till huvudstaden — utan att använda kontot.

Vi kan onekligen tala om pionjärdagar.

Att identifiera tydligt strukturerade användningssätt vore att dra exemplen för långt. Men det finns nyansskillnader. Jordbruksverket har ett omvärldsbevakande anslag. Högskolan i Halmstad verkar fundera på att ha Twitter som en extra kanal att nå ut med sådant de producerar på annat håll. KTHs webmaster erbjuder inblick i arbetet med sajten och bjuder in till dialog.

I varje fall tre bra sätt att använda en plattform som Twitter (är personligen tveksam till push-varianten från Halmstad). Tillräckligt bra, skulle jag säga, för att våga tro att de kommer att få efterföljare.

10 kommentarer

  1. Stockholms stad har också ett konto – megafonkonto. Pionjärdagar var ordet – frågan är ju: kommer Twitter att fungera i svensk kontext?

    Gilla

  2. En mycket bra fråga som nog ingen kan annat än gissa svaret på än så länge. Jag tycker att det finns lovande inslag i hur vissa av organisationerna närmar sig Twitter – men de ska förstås också känna att de (efter ett tag) får ut något av det. Och då blir frågan hur många av de människor de vill knyta kontakt med som finns på Twitter, dvs den allmänna spridningen av det.

    Juryn är fortfarande ute, kan man säga.

    Gilla

  3. Jag använder redan idag Twitter för att hålla kontakt med kollegor och andra aktörer i arbetet som webbredaktör på Business Region Skåne.
    För BRS del använder jag även twilert för att hålla mig uppdaterad när andra twittrar om Skåne i allmänhet och BRS i synnerhet.

    Så tanken med http://www.twitter.com/BRSkane är både omvärldsbevakning och att få ytterligare en kommunikationskanal.

    // Malin
    webbredaktör på Business Region Skåne

    Gilla

  4. Stockholm Business Region har flera konton sedan förra året. Mitt personliga flöde är mest aktivt och innehåller till största delen arbetsrelaterade inlägg http://twitter.com/perholmlund. Vidare har Stockholm Business Region Development, http://twitter.com/sbrd, och Invest Stockholm, http://twitter.com/investstockholm, konton men vi har tyvärr ännu inte kopplat på en feed från vår webbplats vilket är tanken.

    Hälsar
    Per Holmlund, presschef SBR

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.